Sunday, January 16, 2011

Proposal,journal dan makmal...

Tajuk dia atas macam boringkan..tapi itulah 3 perkara yang asyik berlegar-legar dalam fikiran ni sejak 2 minggu yang lalu.Nak tido pon asyik terpikir je camna nak gabungkan 3 benda nie dengan baik agar masa saya tidak dibazirkan..Actually,bukan masa je..bahkan duit pon boleh dibazirkan jika saya tak pandai nak adjust 3 perkara nie supaya betul2 fix dengan masa yang saya sudah set dalam fikiran ni.

Proposal:
Proposal ni adalah ibarat kertas kerja tentang apa yang kita nak buat dalam projek master kita.Dalam proposal,antara perkara yang perlu adalah introduction,literature review,objectives,hypothesis,method and material and expected result.Ini adalah perkara yang penting perlu dimasukkan ke dalam proposal kita nanti.

Journal:
Journal ini adalah artikel penyelidikan yang mengandungi semua maklumat di dalam proposal berserta result dan discussion.Bagi membuat proposal,kita kene rujuk banyak journal agar mudah kita mendapat idea apa yang kita nak buat nanti. Tapi pada yang sudah banyak pengalaman dalam research, anda mungkin ade idea nak buat method sendiri.Itu pon boleh juga.Yang penting bila orang question apa yang kita buat,kita mesti tahu nak jawab...hehehe

Makmal:
Okey..nanti saya nak buat in-vitro punya study..so makmal saya ada peralatan tuk teknik ini..Cuma bilik tu da lama tak digunakan.Mungkin kalau ada maa nak bersihkan bilik tu dan boleh start buat cell culture.Tak sabar nak belajar teknik jaga cell.Nampak macam menarik..hihi Penat tengok Pudin buat je..So,nanti nak gak cuba..

Okay..nak sambung cari modal nak buat proposal nih..Dah 2 minggu..progres masih half..Adehh...Kena settlekan cepat2 nih..Pada kawan-kawan yang tengah buat master..Bertabahlah...Buat master bukan senang okay...Banyak sangat kena baca dan critical thinking perlu ada!Penting tu!Kalau tak,sampai bila-bila pon takkan ada  progress.

Sekian sahaja dari saya...

No comments:

Post a Comment